taustakuva taustakuva taustakuva
Jes! Nyt sinulla on huippunopea ja varma yhteys käytössä! Täältä löydät asiakkaalle suunnattua tietoa. Mikäli et löydä etsimääsi tietoa, vinkkaa meille, niin päivitämme sivustoa.

 

Vikatilanteissa

Perustoimenpiteet:

  1. Tarkista liitännät.
  2. Käynnistä reititin uudelleen ottamalla virtajohto pois noin 20 sekunnin ajaksi. Kytke virta takaisin päälle ja odota, että laite käynnistyy uudelleen.
  3. Älä koske ONT-laitteen ja kuidun liitäntäboxin (sisärasia) väliseen kaapeliin! Sitä ei tarvitse irrottaa.

Reitittimen merkkivalot ja niiden tilat:

 Kiinteän yhteyden ongelmatilanteessa:

  • Tarkista, että status ja internet-merkkivalot palavat.
  • Käynnistä reititin uudelleen kytkemällä virtakytkimestä off-asentoon noin 20 sekunnin ajaksi, palauta virta ja odota noin 4 minuuttia, kunnes internet-merkkivalo syttyy, eli tuleva yhteys ainakin toimii. Jos internetin merkkivalo ei syty, ota yhteyttä.
  • Jos kytkemäsi LAN portin merkkivalo ei syty, modeemi ei todennäköisesti saa muodostettua yhteyttä kytkemääsi internetpäätelaitteeseen.
  • Tarkista, että kytkentäjohdot ovat kiinni nettipäätelaitteesi ja modeemin välillä. Tarkista että tietokoneen, TV:n, pelikonsolin tai muun laitteen verkkoasetuksissa on valittu tulevaksi yhteydeksi kiinteä verkkoliitäntä.
  • Mikäli reitittimen uudelleenkäynnistäminen ei ratkaise ongelmaa ja omat päätelaiteasetukset, sekä liitosjohtojen kytkennät on pyritty tarkistamaan, ota yhteyttä.
  • Tilatiedot kannattaa ilmoittaa vikailmoituksen yhteydessä, sillä ne saattavat edistää vikatilanteen selvitystä.

Langattoman yhteyden ongelmatilanteessa:

  • Tarkista, että status ja internetin merkkivalot palavat. Tarvittaessa käytä virta pois 20 sekunnin ajaksi. Jos internetin merkkivalo ei syty, ota yhteyttä.
  • Tarkista reitittimestä, että Wifin merkkivalo palaa. Jos ei pala, paina Wifi-merkkivaloa, odota muutama minuutti, jotta yhteys ja valo alkaa toimia.

Huomioithan, että reitittimessä on kosketusnäppäimet. Ongelma saattaa johtua myös siitä, että on epähuomiossa näppäilty päätelaitetta.

Mikäli reitittimen uudelleenkäynnistäminen ei ratkaise ongelmaa ja omat päätelaiteasetukset sekä liitosjohtojen kytkennät on tarkistettu, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

 

Oletko tilannut IPTV-palvelun?

Onko sinulla ongelma IPTV-palvelun kanssa?

Ensimmäisenä tarkistathan, että IPTV-boxi on kytketty reitittimessä porttiin 4.

  • Tarkista liitännät.
  • Käynnistä boxi uudelleen ja odota, että laite käynnistyy uudelleen.

Näyttö on valkoinen, eikä mitään tapahdu.

Ota boxin virtapiuha irti, odota noin 10 sekuntia ja laita takaisin kiinni.

IPTV-boxi antaa Error 2.

Boxi ei jostain syystä saa nettiyhteyttä. Tarkista, että nettikaapeli on kunnolla kiinni päätelaitteen portissa LAN4.

IPTV-boxi antaa Error 3 / Error 4 -kierrettä.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun. Tarkistamme, että meidän puolelta on kaikki kunnossa.

Käyttöohjeet ja hinnastot

 

5 vinkkiä nopeustestin tekoon:

  1. Valokuituverkon todellisen nopeuden saat mitattua tekemällä nopeustestin suoraan reitittimestä kaapelilla ja riittävän nopealla tietokoneella. Varmista, että kaapeli tukee riittäviä nopeuksia eli käytä vähintään Cat5e tai sitä uudempaa kaapelia.
  2.  Kun teet nopeusmittauksen, varmista, että vain käyttämäsi laite on netissä. Voit sammuttaa myös wifi-yhteyden tilapäisesti.
  3.  Käytetyt laitteet ja selaimet vaikuttavat merkittävästi tulokseen. Vanhalla laitteella et saa oikeaa tulosta. Useamman vuoden ikäinen perusläppäri pääsee langallisella yhteydellä ehkä n. 400 Mbit/s nopeuksiin.
  4.  Vanhempien reitittimien palomuurin suorituskyky voi olla pullonkaula ja hidastaa nopeutta. Kalajoen Kuidun asiakkaista valtaosalla on käytössä Intenon uusi reititin, jolloin asetuksia ei tarvitse muuttaa.
  5.  Käytä Kalajoen Kuidun nopeustestiä. Silloin testauspalvelin sijaitsee mahdollisimman lähellä sinua ja mittaat nimenomaan omaa nettiyhteyttäsi.

http://nopeustesti.kalajoenkuitu.fi/

Kun sinulle on kytketty kuitu käyttöön, asentaja on tehnyt asennusmittauksen. Mikäli yhteys ei ole ollut siinä kohtaa luvattu, kuituyhtiö on selvittänyt asian.

 

Reitittimen asetukset

Reitittimen asetusvalikkoon pääsee reitittimeen yhdistetyn laitteen selaimella osoitteesta 192. 168. 1. 1

Käyttäjänimi: user

Salasana: user

Laskutus

Onko sinulla kysyttävää laskutuksesta? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Asiakaspalvelu

040 584 6260
Asiakaspalvelupuhelin on avoinna kesällä arkisin klo 9-14. Muina aikoina voit jättää soittopyynnön ja me soitamme takaisin.

asiakaspalvelu@kalajoenkuitu.fi

Vikanumero:
040 620 1749